یکشنبه 9 اردیبهشت  
×   خانه   همه مطالب   ویدئو   اقامتگاه های بوم گردی
بستن
مطلب مورد نظر خود را بر اساس استان از روی نقشه انتخاب کنید.
نام استان:  مازندران

⚡همه‌چیز درباره شیراز | تجلی شعر، عشق، فرهنگ و تاریخ

⚡همه‌چیز درباره شیراز | تجلی شعر، عشق، فرهنگ و تاریخ

⚡همه‌چیز درباره شیراز | تجلی شعر، عشق، فرهنگ و تاریخ


نویسنده: زهرا آذرنیوش
03 مهر 1402

نزدیک ترین اقامتگاه ها و ویلا ها به ⚡همه‌چیز درباره شیراز | تجلی شعر، عشق، فرهنگ و تاریخ جهت اجاره و رزرو



نام شیراز، شهر شعر و تاریخ، با حافظیه و تخت جمشید گره خورده است. این شهر رویایی با فضای شاعرانه و تاریخی خود از مقاصد اصلی گردشگری داخلی و خارجی محسوب می‌شود. شیراز زیبا در فصل بهار و ماه اردیبهشت، به تکه‌ای از بهشت تبدیل می‌شود. این شهر رویایی سالانه گردشگران بسیاری را برای تماشای زیبایی‌های فرهنگی و تاریخی جذب خود می‌کند. با ما همراه شوید تا شهر شیراز را بهتر و بیشتر بشناسید.

 

نمای شبانه شیراز از کوه دراک

نمای شبانه شیراز از کوه دراک

  • شیراز کجاست؟

شیراز مرکز استان فارس، به شهر تاریخ شهرت دارد و یادگار شکوه تاریخ باستانی ایران است. این شهر زیبا از سمت غرب به کازرون، از شرق به شهرستان فسا، از جنوب به جهرم و فیروزآباد و از سمت شمال به شهرهای مرودشت و سپیدان منتهی می‌شود. دورتادور شیراز را کوه فرا گرفته است. این شهر تاریخی دارای موقعیتی استراتژیک است و در مسیر راه تجاری داخل کشور به بندرهای جنوب ایران، به‌ویژه بندر بوشهر قرار دارد. 

شیراز زیبا

طبیعت شیراز

  • درباره شیراز :

سابقه تاریخی شهر شیراز به عهد باستانی تاریخ ایران می‌رسد. اوج شکوه این شهر زیبا در دوره سلطنت هخامنشیان و پادشاهی داریوش هخامنشی بود. بعد از هخامنشیان، سلسله ساسانیان در فارس تشکیل شد و این خطه به تختگاهی ساسانیان درآمد. آثار تاریخی بسیاری از دوره این دو حکومت باستانی ایران(هخامنشیان و ساسانیان) در استان فارس قرار دارد که عظمت این دوره‌های تاریخی را نشان می‌دهد. 
برخی بر این عقیده‌اند که نام شهر شیراز در ابتدا «تیرازیس» بوده است. تیرازیس را نام پسر تهمورث، سومین شاه جهان در متون اساطیری ذکر کرده‌اند؛ این نام بعدها با گذر زمان و تغییرات آوایی به شیراز تبدیل شد. 

شیراز

شیراز زیبا


شیراز بعد از شکل‌گیری دوره اسلامی نیز موقعیت خود را به عنوان یکی از مهم‌ترین شهرهای ایران حفظ کرد؛ این شهر پایتخت سلسله‌های مختلف بود. شکوه شیراز در دوره اسلامی در زمان حکومت آل بویه و پادشاهی عضدالدوله دیلمی بود. انتخاب شیراز به پایتختی سبب شد در این دوران، قصرها، کتابخانه‌ها، مساجد و سدهای زیادی در آن ساخته شود. 
شیراز در دوره حکومت اتابکان و عصر صفویه نیز بسیار مورد توجه بود؛ این شهر زیبا در عصر حاکمیت زندیه دوباره پایتخت ایران شد و آثار معماری که در آن ساخته شد، هنوز هم باقی هستند و جزو بهترین جاهای دیدنی شیراز از نظر تاریخی محسوب می‌شوند. 

شیراز

شهر شیراز

  • راهنمای سفر به شیراز :

سفر به شیراز از راه‌های زمینی و هوایی امکان‌پذیر است. این شهر زیبا به علت این که یکی از مقاصد اصلی گردشگری داخلی و خارجی در ایران به شمار می‌رود، امکانات بسیاری دارد و به راحتی می‌توانید به آن سفر کنید و لذت ببرید. 

 سفر به شیراز از راه زمینی :

برای دسترسی به شهر شیراز، راحت‌ترین راه این است که با خودروی شخصی به جاده بزنید و از مسیر سفر لذت ببرید؛ اما این شیوه بیشتر مناسب استان‌های همجوار فارس است. گردشگرانی که از شهرهای دورتر به شیراز می‌آیند و مسیر طولانی‌تری دارند، از گزینه‌های دیگر استفاده می‌کنند. 
اگر گردشگری از تهران راهی شیراز شود، باید بیشتر از ۹۰۰ کیلومتر رانندگی کند. این گردشگر در مسیر خود می‌تواند از شهرهای تاریخی مانند قم، کاشان و اصفهان بازدید کند و لذت ببرد؛ اما مسیر او بسیار طولانی می‌شود و باید ۱۰ ساعت رانندگی کند. 

مسیر دسترسی از تهران به شیراز

مسیر دسترسی از تهران به شیراز

استفاده از قطار و اتوبوس برای سفرهای زمینی و سفر با هواپیما از راه هوایی، انتخاب‌های پیش روی گردشگران برای سفر به شیراز هستند. سفر با قطار از تهران به شیراز، حدود ۱۵ ساعت زمان‌بر است. برای سفر با اتوبوس باید از پایانه‌های مسافربری تهران، اتوبوس‌های شیراز را سوار شده و بعد از طی ۱۲ ساعت در پایانه شیراز پیاده شوید. این نوع سفر بسیار ارزان و مقرون به صرفه است؛ اما برای افراد مسن توصیه نمی‌شود.

راه آهن شیراز

راه آهن شیراز

 سفر به شیراز با هواپیما :

اگر جزو کسانی هستید که رانندگی طولانی مدت شما را اذیت می‌کند و یا سفر‌های زمینی با قطار و اتوبوس برای طی مسیرهای طولانی، برایتان طاقت‌فرسا است، با هوایپما به شیراز سفر کنید. سفر هوایی از تهران تا شیراز و فرود در فرودگاه شهید دستغیب این شهر، یک ساعت طول می‌کشد. در این نوع سفر، هزینه گردشگر زیاد می‌شود؛ اما راحتی آن قابل توجه است. 

فرودگاه شیراز

فرودگاه شیراز

  • آب و هوای شیراز :

آب و هوای شیراز معتدل، مطبوع و خنک است. این شهر که به علت آب و هوای مطبوع در فصل بهار، به شهر گل و بلبل شهرت یافته است، با بارش‌های پراکنده‌ و نسیم ملایم خود، روح و روان گردشگران را جلا می‌دهد. تابستان‌های شیراز گرم و خشک و پاییز و زمستان آن نیز بسیار سرد است.
فصل بهار در شهر گل و بلبلِ شیراز، بسیار خنک و مطبوع است. در این موقع از سال بار‌ش‌های پراکنده و نسیم ملایم روح انسان را جلا می‌دهد. از سوی دیگر با شروع فصل تابستان، هوا رو به گرمی و خشکی می‌رود. پاییز و زمستان شیراز نیز سرد است و گهگاهی شاهد بارش برف در آن خواهیم بود.

شیراز بارانی

شیراز بارانی

  • بهترین زمان سفر به شیراز :

شیراز در تمامی فصل‌های سال، زیبایی‌های مختص به خود را دارد؛ این شهر رویایی در بهار و ماه اردیبهشت، به اوج زیبایی خود می‌رسد و گویی چهره تکه‌ای از بهشت را به خود می‌گیرد. در ماه اردیبهشت، بهارنارنج‌ها شکوفه می‌دهند و شهر از عطر آنها مست می‌شود. گردشگرانی که در این فصل به شیراز سفر می‌کنند، از طبیعت آن لذت بیشتری می‌برند.

شیراز در فصل پاییز، چهره‌ای زیبا و هزاررنگ به خود می‌گیرد. قدم زدن روی برگ‌های نارنجی و زرد درختان در این فصل، برای طبیعت‌دوستان بسیار جذاب و خاطره‌انگیز است. 

پاییز شیراز

پاییز شیراز

شیراز در فصل زمستان هم زیباست، هوای سرد و طبیعت بارانی و برفی این خطه، در زمستان نیز چهره شهر را جذاب می‌کند. 
شیراز در هر چهار فصل سال زیباست؛ اما اگر جزو گردشگرانی هستید که طاقت گرما را ندارند، فصل تابستان به این شهر زیبا سفر نکنید. بهار و پاییز خنک‌ترین فصل‌های شیراز هستند. 

زمستان شیراز

زمستان شیراز

  • تفریحگاه‌های شیراز :

شیراز یکی از مقاصد اصلی گردشگری در ایران است که گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را جذب خود می‌کند؛ با این ویژگی، طبیعی است که امکانات رفاهی و تفریحی فوق‌العاده‌ای در آن برای استفاده گردشگران فراهم باشد. اگر قصد تفریح در شیراز را دارید، در ادامه با ما همراه شوید تا مهم‌ترین تفریحگاه‌های شیراز را به شما معرفی کنیم.

 مجتمع تجاری و تفریحی خلیج فارس :

مجتمع تجاری  و تفریحی خلیج فارس از بزرگترین تفریحگاه‌های شیراز است. این مجموعه تفریحی بزرگ در شهر صدرا قرار دارد و مساحت آن ۵۰۰ هزار متر مربع است. مجتمع تجاری و تفریحی خلیج فارس، دومین مجتمع تجاری و تفریحی جهان و سومین مجتمع تجاری در ایران محسوب می‌شود. تفریحات این مجموعه بسیار متنوع هستند و استفاده از آن یک روز زمان بر است. 

آدرس : استان فارس، شیراز، بزرگراه دکتر حسابی، ابتدای ورودی شهرک جدید صدرا | برای دیدن آدرس دقیق اینجا کلیک شود

مجتمع تجاری خلیج فارس

مجتمع تجاری خلیج فارس

مجتمع تجاری و تفریحی زیتون :

مجتمع تجاری و تفریحی زیتون از دیگر مراکز تفریحی شیراز است که در کنار بازار بزرگ شیراز قرار دارد. این بنای ۱۲ طبقه، یکی از مرتفع‌ترین تفریحگاه‌های شهر محسوب می‌شود. فروشگاه‌های زیادی در این مجتمع قرار دارند و اجناس متنوعی به گردشگران ارائه می‌کنند. این اجناس شامل پوشاک، لوازم خانگی، وسایل دیجیتالی و لوازم آرایشی و بهداشتی می‌شوند. مجتمع به شهربازی، رستوران و سینما سه بعدی برای استفاده گردشگران مجهز است. 

آدرس : خیابان انقلاب، چهار راه پارامونت، مجتمع تجاری و پارکینگ زیتون | برای دیدن آدرس دقیق اینجا کلیک شود

مجتمع تجاری زیتون

مجتمع تجاری تفریحی زیتون

مجتمع تفریحی و ورزشی تپه کاج :

مجتمع تفریحی و ورزشی تپه کاج از تفریحگاه‌های محبوب شیراز به شمار می‌رود که حدود چهار هکتار مساحت دارد و در سال ۱۳۷۸ ساخته شده است. این مجتمع ورزش‌های سرگرم کننده و تفریحی متنوعی برای استفاده گردشگران دارد. تفریحات مجموعه عبارت از: پینت‌بال، جامپینگ، کارتینگ، اسکیت، ایرهاکی، اسب‌سواری، دوچرخه‌سواری، استخر و توپ و مینی‌گلف هستند.

آدرس : شیراز، شهرک صدرا، فاز 2 | برای دیدن آدرس دقیق اینجا کلیک شود

مجتمع ورزشی تپه کاج

مجتمع ورزشی تپه کاج

فان دی لند شیراز :

فان دی لند از مهم‌ترین جاهای دیدنی شیراز برای تفریح، بازی و سرگرمی است. در این تفریحگاه، پینت‌بال، تیروکمان، دارت، بیلیارد عادی، فوتبال، فوتبال دستی، فوتبال حبابی در چمن‌ مصنوعی و کاربرد توپ بزرگ در بیلیارد با استفاده از توپ به جای تیر در بازی دارت، از مهم‌ترین بازی‌های و سرگرمی‌های این مکان هستند.

آدرس : شیراز، قدوسی شرقی، جنب تعاونی (ارتش) ورودی تالار پذیرایی مهدا | برای دیدن آدرس دقیق اینجا کلیک شود

فان دی لند

فان دی لند

باشگاه پینت بال سیمرغ :

پینت بال، جزو بازی‌های گروهی هیجان‌انگیزی است که بسیاری از گردشگران از آن استقبال می‌کنند. پینت‌بال سیمرغ فضایی جنگی با ایمنی استاندارد دارد و علاقمندان این نوع بازی در آن ساعت‌ها درگیر بازی می‌شوند. 
در بازی پینت‌بال دو تیم مقابل هم می‌ایستند و با سلاح‌هایی از رنگ، با تیم مقابل خود مبازره می‌کنند تا وارد زمین بازی آنها نشود.

آدرس : حد فاصل میدان گاز و چهار راه باغ تخت، مجتمع فرهنگی سبوی عشق | برای دیدن آدرس دقیق اینجا کلیک شود

پینت بال سیمرغ

باشگاه پینت بال سیمرغ

پارک جنگلی پالایشگاه :

پارک جنگلی پالایشگاه یکی از پارک‌های مصنوعی شیراز است که از آن برای تفریح استفاده می‌شود. این پارک یکی از بهترین جاها برای استراحت و پیک‌نیک است. فضای سرسبز پارک با کاج‌های بلند آن به علاوه دریاچه‌ها و آب‌نماهای مصنوعی، آن را به تفریحگاهی محبوب تبدیل می‌کند. 
آلاچیق، بوفه، باشگاه سوارکاری، مسیرهای دوچرخه‌سواری و قایق‌سواری در فصل‌های پرآب سال از مهم‌ترین امکانات این پارک زیبا هستند. 

آدرس : شیراز، تخت جمشید، پل شهدای صنعت نفت | برای دیدن آدرس دقیق اینجا کلیک شود

پارک جنگلی پالایشگاه

پارک جنگلی پالایشگاه

 لونا پارک :

لونا پارک شیراز با قدمتی حدود ۳۰ سال، یکی از تفریحگاه‌های قدیمی شیراز است که بیشتر گردشگران شیراز آن را می‌شناسند. این پارک جزو پارک‌هایی است که برای اولین بار وسایل برقی شهربازی را وارد ایران کرد. 
سازه‌های بادی، بشقاب پرنده، ماشین مسابقه، جامپینگ بادی و اسب گردان مهم‌ترین وسایل بازی پارک هستند. چرخ و فلک شهربازی لوناپارک، مهم‌ترین وسیله بازی این پارک است که با ارتفاع ۱۰ متری خود، چشم‌انداز زیبای شهر را از بالا به شما نشان می‌دهد. 

آدرس : شیراز، بزرگراه جمهوری اسلامی ایران، بلوار آیت الله ربانی، جنب دروازه قرآن | برای دیدن آدرس دقیق اینجا کلیک کنید

لونا پارک

لونا پارک

 پارک آبی کوثر :

پارک آبی کوثر از مهم‌ترین تفریحگاه‌های شیراز است که گردشگرانی که تفریحات آبی را دوست دارند از آن استفاده می‌کنند. این پارک، ۳۰۰ نفر ظرفیت دارد و چهار روز در هفته مختص بانوان است. 
آب پارک کوثر یکی از مهم‌ترین امکانات آن محسوب می‌شود. این آب زلال، دارای ترکیباتی شبیه آب معدنی است. پارک کوثر به آخرین تکنولوژی روز مجهز بوده و امکاناتی مانند سرسره‌های زیبا، بازی‌های آبی کودکان، استخر، جکوزی، سونا، موسیقی زیرآب و سالن‌های بدن‌سازی دارد. 

آدرس : شیراز، بلوار فرهنگ شهر، ایستگاه ۱۱ | برای دیدن آدرس دقیق اینجا کلیک شود

پارک آبی کوثر

پارک آبی کوثر

 شهربازی گاندو :

شهربازی گاندو، اولین شهربازی سرپوشیده شیراز بود که در سال ۱۳۹۱ هجری شمسی افتتاح شد. این شهربازی وسایل و امکانات مجهزی برای استفاده گردشگران دارد و کودک و بزرگسال از آن استفاده می‌کنند. چرخ و فلک، قطار کودک، دستگاه قدرت سنج، دستگاه شبیه‌ساز رانندگی، بولینگ، ایرهاکی و ماشین برقی از وسایل بازی این شهربازی زیبا و مهیج هستند. 

آدرس : شیراز، چهار‌راه پارامونت، مجتمع تجاری زیتون، طبقه‌ی چهارم | برای دیدن آدرس دقیق اینجا کلیک شود

شهربازی گاندو

شهربازی گاندو

 پیست اسکی پولادکَف :

پیست اسکی پولادکف از مهم‌ترین مکان‌های تفریحی و ورزشی شیراز محسوب می‌شود. این مجموعه، دومین پیست اسکی جهان به شمار می‌رود و در چهار فصل سال دایر است. ارتفاع پیست پولادکف از سطح دریا به ۲۸۵۰ متر می‌رسد. 
پیست پولادکف یک هتل چهارستاره دارد؛ کافی‌شاپ، رستوران، آموزشگاه اسکی، تله‌اسکی، تله‌کابین و دستگاه موتور برقی از دیگر وسایل مهیج تفریحی این پیست محسوب می‌شوند. 
اگر اهل اسکی هستید و با این تفریح آشنایی دارید، پیش از سفر به شیراز، وسایل اسکی خود را آماده کنید و همراه خود به شیراز ببرید تا در این پیست اسکی از آنها استفاده کنید. 

آدرس : استان فارس،80 کیلومتری شیراز،سپیدان | برای دیدن آدرس دقیق اینجا کلیک شود

پیست اسکی پولادکف

پیست اسکی پولادکف

 باغ وحش شیراز :

باغ وحش شیراز، یکی از مکان‌های معروف تفریحی این شهر زیبا به شمار می‌رود. ایده ساخت این باغ وحش، در دهه ۱۳۳۰ خورشیدی و در زمان حکومت پهلوی دوم، توسط سیروس قهرمانی، پهلوان و کشتی‌گیر آن دوره شکل گرفت. فعالیت این باغ وحش، با دو شیر آفریقایی آغاز شد و بعدها دو فیل هندی نیز به آن اضافه کردند. به تدریج، حیوانات دیگر نیز به این باغ اضافه شدند و باغ وحش شیراز شکل گرفت.
باغ وحش شیراز اکنون حدود ۴۴۰ حیوان دارد که ۶۳ گونه آن از سراسر دنیا جمع‌آوری شده‌اند. گراز، پلنگ، خرس قهوه‌ای و سیاه، گرگ سفید، راکون، شیرآفریقایی، انواع مار، پرندگان شکاری و ... نمونه‌هایی از این دست هستند. 

آدرس : ۱۸ کیلومتری جاده شیراز- مرودشت، روبروی پالایشگاه شیراز | برای دیدن آدرس دقیق اینجا کلیک شود

باغ وحش شیراز

باغ وحش شیراز

  • جاهای دیدنی شیراز :

شیراز، شهر بهارنارنج، جاهای دیدنی طبیعی و تاریخی بسیاری برای عرضه به گردشگران دارد. نام شیراز برای گردشگران، با تخت جمشید و لسان‌الغیب تداعی می‌شود. بناهای دوره زندیه نیز از دیگر جاهای دیدنی شیراز محسوب می‌شوند؛ اما جاهای دیدنی شیراز به اینجا ختم نمی‌شود؛ ما برای اینکه بهتر آنها را بهتر به ذهن بسپارید، دیدنی‌های شیراز را در دو دسته طبیعی و تاریخی برای شما معرفی می‌کنیم. 

 1- باغ ارم :

باغ ارم شیراز، از بناهای قدیمی این شهر است و تقریبا بیشتر گردشگران آن را می‌شناسند. تاریخ ساخت باغ به طور دقیق مشخص نیست؛ اما سابقه ساخت آن را به قرن دهم هجری قمری می‌رسانند. باغ ارم، مطابق اسناد تاریخی در دوره سلجوقی وجود داشت و در دوره حکومت کریم‌خان زند آن را مرمت و بازسازی کرده‌اند. 

باغ ارم

باغ ارم

در دوره قاجار قشقایی‌ها مدت طولانی صاحب باغ بودند. آنها عمارتی زیبا در باغ بنا کردند که هنوز باقی است و گردشگران هنگام گشت و گذار در باغ، از آن بازدید می‌کنند. باغ ارم در حال حاضر، در اختیار دانشگاه شیراز است و انواع گیاهان و درختان بسیار در آن کشت شده است و نمایشگاهی از گل و گیاه در آن برای تماشای گردشگران وجود دارد. 

آدرس : شیراز، بلوار ارم، میدان ارم، خیابان ارم، نزدیکی مجموعه‌ دانشگاه شیراز | برای دیدن آدرس دقیق اینجا کلیک شود

باغ ارم شیراز

باغ ارم

2- باغ نارنجستان قوام :

باغ نارنجستان قوام که به باغ قوام نیز معروف است، از زیباترین جاهای دیدنی شیراز است که در دوره حکومت قاجاریه به دستور علی محمد قوام بنا شد. مساحت باغ قوام حدود ۳۵۰۰ متر مربع است. عمارت باغ نارنجستان، از یک زیرزمین و دوطبقه روی آن تشکیل می‌شود؛ این عمارت، محل زندگی صاحبان باغ و جای اجرای تشریفات اداری و پذیرایی از مهمان‌ها بود.
بنای عمارت باغ از تالار شاه‌نشین، تالار آيینه و چند اتاق دیگر تشکیل می‌شود. تزیینات عمارت نیز علاوه بر آیینه‌کاری، منبت‌کاری، نقش‌پردازی، گچ‌کاری، سنگ‌تراشی، مقرنس‌کاری و گچ‌کاری را دربرمی‌گیرند. باغ نارنجستان که در شرق خیابان لطفعلی خان زند است، در سال ۱۳۳۵هجری شمسی به دانشگاه شیراز داده شد و امروزه کاربری موزه دارد. 

آدرس :  شیراز، خیابان لطفعلی خان زند، نرسیده به خیابان زینبیه (فلکه غدیر) | برای دیدن آدرس دقیق اینجا کلیک شود

باغ نارنجستان قوام

باغ نارنجستان قوام

3-باغ جهان‌نما :

باغ جهان‌نما از باغ‌های زیبای شیراز در نزدیکی دروازه قرآن است و بالاتر از میدان حافظیه قرار دارد. سابقه این باغ زیبا، به دوره حکومت آل‌مظفر و آل‌اینجو می‌رسد و در اشعار حافظ نیز از آن یاد شده است. این باغ، طبق اسناد تاریخی تا دوره صفویه نیز آباد بود؛ اما پس از حکومت صفویه از بین رفت و در دوره زندیه دوباره احیا شد و عمارتی را در وسط آن بنا کردند. 

باغ جهان نما

باغ جهان نما

با روی کار آمدن حکومت قاجاریه، قاجارها از باغ استفاده کردند و عمارت آن را برای پذیرایی از مهمانان خود به کار گرفتند. این باغ، درختان بسیاری دارد و عمارت دوطبقه آن، از نمایی آجری با پنجره‌های آهنی برخوردار است. عمارت باغ، از چهارشاه‌نشین و چند اتاق تشکیل می‌شود. باغ جهان‌نما در حال حاضر در دست صداوسیمای شیراز است. 

آدرس : استان فارس، شمال شرقی شهر شیراز، ضلع شرقی خیابان حافظ (دروازه‌قرآن)، بالاتر از میدان حافظیه | برای دیدن آدرس دقیق اینجا کلیک شود

باغ جهان نما

باغ جهان نما

 4- باغ دلگشا :

باغ دلگشا از باغ‌های قدیمی شیراز است و در شمال شرق شیراز و نزدیکی آرامگاه سعدی قرار دارد. قدمت این باغ به دوره حکومت ساسانیان بازمی‌گردد. عمارت‌های این باغ را در دوره قاجار بنا کرده‌اند. بخشی از این باغ زیبا به درختان نارنجستان اختصاص دارد؛ بوی عطر بهارنارنج در این باغ، هرگردشگری را مست و مدهوش می‌کند. 
مساحت باغ دلگشا ۵/۷ هکتار است. عمارت داخل باغ، سه طبقه است و از یک تالار با چهار شاه‌نشین تشکیل می‌شود. 

آدرس : شیراز، سعدیه جنوبی | برای دیدن آدرس دقیق اینجا کلیک کنید

باغ دلگشا

باغ دلگشا

5- باغ عفیف‌آباد :

باغ عفیف‌آباد معروف به باغ گلشن، در قست غربی شیراز و در جنوب خیابان قصرالدشت واقع شده است. میرزاعلی محمد معروف به قوام‌الملک دوم، این باغ را در عصر قاجاریه بنا کرد. به تدریج در این باغ یک کاخ سلطنتی و یک باغ ایرانی بنا شد؛ همچنین موزه‌ای با نام موزه اسلحه‌های قدیمی در آن ساختند که امروزه بسیار مورد توجه گردشگران است. 
گل‌کاری‌های زیبای باغ عفیف‌آباد از جذابیت‌های دلنشین آن به شمار می‌رود. این باغ امروزه در اختیار ارتش قرار دارد و به بزرگ‌ترین موزه اسلحه در خاورمیانه تبدیل شده است. 

آدرس : استان فارس، شیراز، انتهای خیابان عفیف آباد، انتهای پیاده‌راه قوام‌الدین | برای دیدن آدرس دقیق اینجا کلیک کنید

باغ عفیف آباد

باغ عفیف آباد

  • معروف‌ترین جاهای دیدنی تاریخی شیراز :

 6- تخت جمشید :

تخت جمشید، معروف به ارگ پارسه، مهم‌ترین و معروف‌ترین اثر تاریخی شهر شیراز است. مساحت این مجموعه تاریخی به حدود ۱۲۵۰۰۰ متر مربع می‌رسد. مجموعه تخت جمشید، بالای صخره‌ای قرار گرفته است. این مجموعه از شرق به کوه رحمت و از جهات دیگر، داخل مرودشت قرار می‌گیرد. بنای تخت جمشید، حدود ۲۵۰۰ سال پیش، با دستور داریوش بزرگ ساخته شد و جانشینان وی آن را تکمیل کردند. کتیبه‌ای از داریوش هخامنشی در تخت جمشید قرار دارد که نشان می‌دهد پیش از ساخت تخت جمشید، هیچ بنای دیگری در آنجا نبوده است.  
فاصله مرودشت از تهران، حدود ۸۸۰ کیلومتر و از اصفهان تا مرودشت بیش از ۴۳۰ کیلومتر است. 

آدرس : استان فارس، مرودشت، اا کیلومتری شمال شرق مرودشت | برای دیدن آدرس دقیق اینجا کلیک شود

تخت جمشید

تخت جمشید

7- پاسارگاد :

مجموعه تاریخی پاسارگاد از محبوب‌ترین و جذاب‌ترین بناهای تاریخی شهر شیراز به شمار می‌رود و از دوره هخامنشی به جای مانده است. این بنای باستانی زیبا، حدود ۳۰ کیلومتر (45 دقیقه) با شیراز فاصله دارد. 
مجموعه تاریخی پاسارگاد از بناهایی چون آرامگاه کوروش بزرگ هخامنشی، باغ شاهی پاسارگاد، مسجد پاسارگاد، کاخ بارعام، کاخ دروازه، دوکوشک، کاخ اختصاصی، آرامگاه کمبوجیه، آب‌نمای باغ شاهی، کاروان‌سرای مظفری، ساختار دفاعی تل‌تخت و محوطه مقدس به علاوه تنگه بلاغی است.

آدرس : استان فارس، شهرستان پاسارگاد، بخش پاسارگاد، پایگاه میراث جهانی پاسارگاد | برای دیدن آدرس دقیق اینجا کلیک شود

پاسارگاد

پاسارگاد

8- حافظیه :

حافظیه شیراز که آرامگاه حافظ را در دل خود دارد، در شمال شهر شیراز قرار دارد. این مکان در یکی از قبرستان‌های شهر شیراز به نام خاک مصلی قرار دارد. قدمت حافظیه که میعادگاه دوست‌داران حافظ است به دوره زندیه می‌رسد و مساحت آن حدود دوهکتار است. این بنا ترکیبی از سبک معماری دوره هخامنشی و دوره زندیه محسوب می‌شود و ۲۰ ستون سنگی با ارتفاع پنج متر دارد. 
حافظیه شیراز در دوره‌های مختلف مرمت شده و محیط اطراف آن پر از درختان سر به فلک کشیده است. این درختان زیبا و بلندقامت، بر جذابیت فضای باغ می‌افزایند. به غیر از آرامگاه حافظ، محیط اطراف این مکان پر از باغ‌ها و درختان بلندی است که زیبایی آن را چندین برابر می‌کنند. 

آدرس : استان فارس، شیراز، حدفاصل چهارراه ادبیات و چهار راه حافظیه، رو به روی ورزشگاه حافظیه | برای دیدن آدرس دقیق اینجا کلیک شود

حافظیه

حافظیه

9- آرامگاه سعدی :

بنای آرامگاه سعدی یکی دیگر از بناهای شاعرانه شهر شیراز است. این مکان دیدنی در انتهای خیابان بوستان و نزدیک باغ دلگشا قرار دارد. بزرگان بسیاری در اطراف این آرامگاه دفن شده‌اند. مکان آرامگاه در ابتدا خانقاه سعدی بود. 
سعدی روزهای پایانی عمر خود را در همین مکان سپری کرد و او را بعد از مرگ در همانجا به خاک سپردند. بنای آرامگاه سعدی با مساحتی حدود ۲۶۰ متر مربع در دوره زندیه و با دستور کریم خان زند در سال ۱۳۳۰ هجری قمری ساخته شد.  

آدرس : استان فارس، شیراز، بلوار بوستان، کنار باغ دلگشا، آرامگاه سعدی (سعدیه) | برای دیدن آدرس دقیق اینجا کلیک شود

آرامگاه سعدی

آرامگاه سعدی

10-دروازه قرآن :

دروازه قرآن از معروف‌ترین جاذبه‌های تاریخی شیراز است که تقریبا همه گردشگران آن را می‌شناسند. موقعیت این جاذبه دیدنی در شمال شرق شیراز و بین دو کوه چهل مقام و باباکوهی قرار دارد. این دروازه، خروجی شیراز به مرودشت محسوب می‌شود. 
سابقه بنای دروازه قرآن به دوره حاکمیت آل‌بویه و پادشاهی عضدالدوله دیلمی می‌رسد. روی بنا قرآنی قرار داده‌اند تا افرادی که از شهر بیرون می‌روند، از زیر آن عبور کنند. کریم خان این دروزه را بازسازی کرد.  قرآن‌هایی که او بر روی بنا گذاشته بود، هریک حدود ۱۰۲ کیلوگرم وزن داشتند و اکنون در موزه پارس قرار دارند. 
دروازه قرآن در دوره حکومت پهلوی اول تخریب شد و در دوره پادشاهی پهلوی دوم در سال ۱۳۲۸، بنای جدیدی به جای آن ساخته شد که بسیار بزرگتر از بنای قبلی بود. 

آدرس : ورودی شيراز،نزديک تنگ الله‌اکبر، بین کوه‌هاي باباکوهي و چهل مقام | برای دیدن آدرس دقیق اینجا کلیک شود

دروازه قرآن

دروازه قرآن

 11- شاه‌چراغ :

مرقد سید احمد بن موسی کاظم، ملقب به شاه‌چراغ، یکی از دیدنی‌های مشهور مذهبی و تاریخی شیراز است؛ این زیارتگاه محبوب، در قرن ششم هجری قمری، در دوره حکومت اتابکان فارس، بنا شد؛ اما هنگام زلزله شیراز از بین رفت و اهالی شیراز دوباره این بارگاه را بازسازی کردند. 
اهالی شیراز به شاهچراغ که برادر امام هشتم شیعیان است، بسیار معتقد هستند و برای اخذ حاجت به زیارت آن می‌روند. گنبد حرم، کاشی‌کاری‌های هنرمندانه و جذابی دارد. انواع آیینه‌کاری و خطوط زیبای فارسی و عربی در این مرقد دیده می‌شود که بسیار زیبا و چشم‌نواز هستند. 
آرامگاه شاه‌چراغ دو در ورودی در بخش شمال و جنوب بنا دارد. حیاط حرم ،بسیار بزرگ است و درخت‌های اطراف آن و حوض بنا به حیاط آن صفای خاصی داده‌اند. این آرامگاه زیبا، دو در فرعی نیز دارد که یکی به بازار حاجی و دیگری به مسجد عتیق باز می‌شوند. این آرامگاه نزدیک میدان احمدی شیراز قرار دارد. 

آدرس : شیراز، خیابان 9 دی، ایستگاه اتوبوس 9 دی، رو به روی خانه تاریخی منطقی نژاد | برای دیدن آدرس دقیق اینجا کلیک شود

شاهچراغ

شاه چراغ

12- آرامگاه خواجوی کرمانی :

آرامگاه خواجوی کرمانی از دیگر بناهای دیدنی شیراز در شمال شهر محسوب می‌شود. این آرامگاه در دامنه کوه صبوی قرار دارد و چشم‌انداز آن بر دروازه قرآن و چشمه رکن‌آباد بسیار دیدنی و جذاب است. این آرامگاه که توسط اداره فرهنگ استان فارس بنا شد، سقف ندارد. ساختمانی در قسمت بالایی مقبره قرار دارد که در سال‌های اخیر به فرهنگسرای خواجوی کرمانی تبدیل شده است. 

آدرس : شیراز، دامنه کوه صبوی، ابتدای جاده شیراز - اصفهان، تنگ الله اکبر | برای دیدن آدرس دقیق اینجا کلیک شود

آرامگاه خواجوی شیرازی

آرامگاه خواجوی کرمانی

13- عمارت کلاه فرنگی :

عمارت کلاه فرنگی که به آرامگاه وکیل نیز شهرت دارد، از بناهای دوره حکومت زندیه است. این بنای دیدنی و جذاب در میان یک باغ سرسبز در شهر شیراز قرار دارد. این عمارت در دوره زندیه، مکانی برای پذیرایی از مهمانان خارجی بود. کریم خان زند بعد از مرگ، در شاه‌نشینی که در شرق عمارت قرار داشت، دفن شد و از آن پس، بنا به آرامگاه وکیل معروف شد. 
عمارت کلاه‌فرنگی به صورت هشت ضلعی بنا شده است و کاشی‌کاری‌هایی زیبایی در آن دیده می‌شوند. نقوش اسلیمی، مناظر شکارگاه و گل‌مرغ‌های این بنا، جذابیت بسیاری دارند و از قصه‌های قدیمی نشات می‌گیرند. در سال ۱۲۰۶ هجری قمری، آقامحمدخان دستور داد او را نبش قبر کنند و استخوان‌هایش را به کاخ گلستان منتقل کنند. در دوره حکومت پهلوی، دوباره استخوان‌ها به عمارت کلاه‌فرنگی برگردانده شدند. اکنون این بنای زیبا کاربری موزه دارد.

آدرس : شیراز، خیابان زند، بین بازار وکیل و ارگ کریمخانی | برای دیدن آدرس دقیق اینجا کلیک شود

عمارت کلاه فرنگی

عمارت کلاه فرنگی

14- بازار وکیل :

بازار وکیل که از قدیمی‌ترین بازارهای سنتی ایران به شمار می‌رود، با دستور کریم خان زند بنا شد. این بازار با معماری زیبا و جذاب خود در مرکز شهر شیراز قرار دارد. امروزه تمامی بخش‌های این بازار قابل استفاده است، تجارت و خرید و فروش هنوز در آن جریان دارد و قلب تپنده تجارت شیراز محسوب می‌شود. 
هر بخش از بازار وکیل، مانند بازارهای قدیمی دیگر، به فروش یک کالا و صنعت، اختصاص دارد. این بازار را از گچ و آهک ساخته‌ و آن را بر روی پایه‌هایی از تخت‌سنگ‌های تراشیده بنا کرده‌اند.

آدرس : بعد از میدان شهدا، نزدیک ارگ کریم خان | برای دیدن آدرس دقیق اینجا کلیک شود

بازار وکیل

بازار وکیل

15- حمام وکیل :

حمام وکیل، از جاهای دیدنی شیراز محسوب می‌شود که در مرکز شهر قرار دارد و به بناهای بازار و مسجد وکیل نزدیک است. معماران بنا برای ساخت حمام وکیل از اصول پیشرفته معماری استفاده کرده‌اند. بخش شاه‌نشین این حمام، مورد استفاده شاه و درباریان بود. 
حمام وکیل، ورودی کوچکی دارد که با یک شیب ملایم به هشتی که از سطح زمین پایین‌تر است، هدایت می‌شود. ورودی رختکن حمام را زاویه‌دار ساخته‌اند تا گرما از آن خارج نشود و از ورود سرما به آن نیز جلوگیری شود. نقوش آهک برای زیبایی زیر گنبد حمام است که در سنت‌ها و مذهب مردم ریشه دارند. 

آدرس : شیراز، خیابان طالقانی، ضلع غربی بازار وکیل | برای دیدن آدرس دقیق اینجا کلیک شود

حمام وکیل

حمام وکیل

 16- ارگ کریم‌خان :

ارگ کریم خان از آثار تاریخی دوره زندیه در شهر شیراز است. کریم خان این ارگ را برای زندگی انتخاب کرد. او برای ساخت ارگ، از بهترین مصالح و بهترین معماران بهره برد. 
ارگ کریم خان در دوره حکومت قاجارها، محل زندگی فرمانداران محلی بود. کاربری بنا در دوره پهلوی تغییر کرد و به زندان تبدیل شد. امروزه این بنا مرمت شده و برای کاربری موزه از آن استفاده می‌شود.  

آدرس : شیراز، میدان شهدا، روی زیر گذر زند | برای دیدن آدرس دقیق اینجا کلیک شود

ارگ کریم خان

ارگ کریم خان

 17- عمارت شاپوری :

عمارت شاپوری، یکی از بناهای تاریخی زیبای شیراز است که آن را در دوره پهلوی ساخته‌اند. این بنا در سال‌های ۱۳۱۰ تا ۱۳۱۵ هجری شمسی به وسیله یکی از معماران بزرگ شیراز بنا شد. نام مالک بنا، عبدالصاحب شاپوری بود که از تاجران مشهور شیراز محسوب می‌شد. این عمارت تا سال ۱۳۷۸ شمسی در اختیار خانواده شاپوری بود. 
میراث فرهنگی فارس در سال ۱۳۷۸ آن را خرید و در تاریخ ۱۶ مهر ۱۳۷۹ آن را ثبت ملی کرد. معماری این بنا قاجاری است و برای استفاده گردشگران آن را به رستوران و کافی‌شاپ مجهز کرده‌اند. 

آدرس : شیراز، بلوار کریم خان، خیابان انوری | برای دیدن آدرس دقیق اینجا کلیک شود

عمارت زیبای شاپوری

عمارت شاپوری

18- خانه زینت‌الملوک :

خانه زینت‌الملوک از خانه‌های تاریخی شهر شیراز محسوب می‌شود. این خانه در سال ۱۲۹۰ هجری قمری توسط علی محمد معروف به قوام‌الملک دوم ساخته شد. خانه زینت‌الملوک در خیابان لطفعلی‌خان زند و در ضلع غربی نارنجستان قوام است و با یک مسیر زمینی به باغ قوام مرتبط می‌شود. 
زینت‌الملوک قوامی، دختر قوام‌الملک بود که در این خانه‌زندگی می‌کرد و خانه به نام او نام‌گذاری شد. بنا از یک شاه‌نشین تشکیل می‌شود که با آیینه‌کاری و گچ‌بری‌های زیبا تزیین شده است. سقف این خانه از چوب بنا شده و نفاشی پرندگان و حیوانات به علاوه گل و بوته در آن دیده می‌شود. زیرزمین بزرگ این عمارت به نگارخانه‌ای زیبا و دیدنی تبدیل شده است. 

آدرس : شیراز، خیابان لطفعلی‌خان‌ زند، جنب نارنجستان قوام | برای دیدن آدرس دقیق اینجا کلیک شود

خانه زینت الملوک

خانه زینت الملوک

 19- مسجد وکیل :

مسجد وکیل شیراز، در مجموعه بناهای مربوط به دوره زندیه و نزدیکی حمام و بازار وکیل قرار دارد. این مسجد با سبک معماری ویژه‌ خود، به دو ایوان و شبستان مجهز است. 
مسجد وکیل با دستور کریم‌خان ساخته شده است. شبستان جنوبی آن دارای ستون‌های سنگی یکپارچه و مارپیچ بسیار زیبایی هستند. منبر بنا نیز از سنگ مرمر ساخته شده است؛ سنگ این منبر با دستور کریم خان از مراغه به شیراز آورده شد. 

آدرس : شیراز، خیابان آیت الله طالقانی، غرب بازار وکیل | برای دیدن آدرس دقیق اینجا کلیک شود

مسجد وکیل

مسجد وکیل

20- مسجد نصیرالملک :

مسجد نصیرالملک با فرمان میرزا حسن علی خان که از اعیان شیراز بود ساخته شد. او به نصیرالملک نیز شهرت داشت و مسجد را به نام وی، نام‌گذاری کردند. ساخت بنای مسجد حدود ۱۲ سال به طول انجامید. 
صحن بزرگی در قسمت شمالی مسجد است و ورودی آن طاق‌نمایی بزرگ دارد. سقف بنا با کاشی‌های رنگارنگ تزيین شده است. این مسجد دو در ورودی دارد و به دو شبستان شرقی و غربی و دو ایوان جنوبی و شمالی  مجهز است. مسجد در نزدیکی شاهچراغ و در کوچه نصیرالملک قرار دارد.

آدرس : شیراز، محله گودعربان، خیابان لطفعلی خان زند، کوچه نصیرالملک | برای دیدن آدرس دقیق اینجا کلیک شود

مسجد نصیر ملک

مسجد نصیرالملک

21- مسجد جامع عتیق شیراز :

مسجد جامع عتیق شیراز جزو قدیمی‌ترین مساجد شهر محسوب می‌شود و به مسجد آدینه نیز شهرت دارد. این مسجد روی خرابه‌های یک آتشکده ساخته شده است. قدمت این مسجد به دوره حکومت صفاریان در ایران می‌رسد. فضای این مسجد که دارای ۶ در ورودی است، در دوره حکومت آل‌اینجو گسترش یافت. 

آدرس : شیراز، بلوار سیبویه، خیابان حضرتی | برای دیدن آدرس دقیق اینجا کلیک شود

مسجد جامع عتیق

مسجد جامع عتیق

  • در شیراز چی بخوریم ؟

گردشگرانی که به شیراز سفر می‌کنند و دوست دارند ذائقه‌های مختلف را تجربه کنند، غذاهای شیرازی متنوعی انتظار آنها را می‌کشد. شیرازی‌پلو، مشهورترین غذای شیراز است که با مرغ، بادمجان، پلو و ماست تهیه می‌شود. هویج‌پلو، کلم‌پلو شیرازی، قورمه‌به، آش سبزی و سالاد شیرازی از دیگر غذاهای شیرازی خوش عطر و طعم هستند. 

سالاد شیرازی

سالاد شیرازی


اگر در سفر به شیراز و گشت و گذار در آن، به رستوران‌گردی و صرف غذا در رستوران علاقه دارید، بهترین رستوران‌ها در شیراز در اختیار شما هستند که می‌توانید طبق موقعیت قرارگیری خود از آنها استفاده کنید. رستوران خوشاشیراز، رستوران هفت خوان و رستوران پرهامی از بهترین رستوران‌های شیراز برای استفاده گردشگران به شمار می‌روند.   

کلم پلو

کلم پلو

  • بازارگردی در شیراز :

گشت و گذار در بازار جزو اولویت‌های گردشگران برای سرگرمی و تفریح است. بازار وکیل از مهم‌ترین و معروفترین بازارهای شیراز محسوب می‌شود که قدمت زیادی دارد و خرید و فروش در آن بسیار پررونق است. بازارگردی در بازار وکیل، به دلیل وجود معماری جذاب و سنتی آن لذت‌ بسیاری دارد.

بازار وکیل

بازار وکیل


در ضلع جنوبی بازار وکیل از سرای مشیر بازدید کنید و لذت ببرید. حوض هشت ضلعی بنا از جذاب‌ترین بخش‌های بازار است. حجره‌های زیبایی در اطراف حوض هستند که صنایع دستی زیبایی در آنها به فروش می‌رسد. 
اگر به دنبال مراکز خرید مدرن با امکانات بسیار خوب هستید، به مجتمع خلیج فارس، مرکز خرید نگین فارس، مرکز خرید آفتاب، مرکز خرید حافظ و هامون سر بزنید و از گشت و گذار و خرید در آن لذت ببرید. این مراکز خرید به اجناس لوکس، رستوران‌های شیک و شهربازی‌های جذاب مجهز هستند. 

مرکز خرید هامون

مجتمع تجاری هامون

  • سوغات شیراز :

شیراز سوغاتی‌های بسیاری برای عرضه به گردشگران دارد که یکی از یکی زیباتر و خوشمزه‌تر هستند. سوغات شیراز عرقیات، فالوده شیرازی، عرق بیدمشک، عرق بهارنارنج و گلاب از مهم‌ترین سوغاتی‌های شیراز هستند که گردشگران از آنها استفاده می‌کنند. 
سوغاتی‌های خوشمزه شیراز به این موارد محدود نمی‌شوند. شیرینی‌های مسقطی، رنگینک، حلوا و نان‌های سنتی نمونه‌های دیگری از سوغاتی‌های شهر شیراز به شمار می‌روند. 

رنگینک

رنگینک


شیراز به شهر فرهنگ و هنر مشهور است و صنایع دستی بسیاری برای عرضه به گردشگران دارد. گبه، قالی، ظرف‌های خاتم‌کاری، قلم‌زنی، ظروف نقره، معرق‌کاری، منبت و میناکاری نمونه‌هایی از این دست هستند که در بازار وکیل می‌توانید آنها را ببنید و بخرید.

ظروف خاتم کاری

ظروف خاتم کاری

 

  • شیراز کجا اقامت کنیم؟

شیراز، شهری است که سفر به آن و بازدید از دیدنی‌های این شهر، کار یک روز و دو روز نیست. باید در این شهر بمانید و از تماشای این همه زیبایی لذت ببرید. شیراز همان‌طور که پر از جاذبه‌های گردشگری است، به همان اندازه هم مکان‌های متنوع برای اقامت دارد. 

اقامتگاه بوم گردی

اقامتگاه بوم گردی در شیراز


هتل‌های شیک و متنوع شیراز، اجاره سوئیت‌ شیراز، اقامتگاه‌های بوم‌گردی شیراز، آپارتمان‌های مبله، ویلاها و خانه‌های حیاط‌دار، گزینه‌های اقامتی هستند که طبق سلیقه و بودجه خود می‌توانید از آنها استفاده کنید و لذت ببرید. 

هتل برزگ شیراز

هتل برزگ شیراز

برای سفر به شیراز، پیش از سفر، حتما برنامه‌ریزی کنید؛ زیرا این شهر پر از راز و رمز است و مکان‌های تاریخی بسیاری برای عرضه به گردشگران دارد. گشت و گذار در شهر شعر، ادب و فرهنگ و تماشای طبیعت زیبای آن، روح و روانتان را جلا می‌دهد. 
 


منبع: ایران بوم گردی

دسته ها: استان ها مجله ایران بوم گردی فارس

مکان در نقشه

ارسال دیدگاه



دیدگاه کاربران

نظری ثبت نشده است.

پربازدید ترین مطالب

تگ